Nyomtatott lap megrendelése
1 darab újság (790 Ft)
1 éves előfizetés - 6 lapszám (4.140 Ft)
Kijelölések törlése
Online lap megrendelése
1 hónap (550 Ft)
1/2 éves előfizetés (1.500 Ft)
1 éves előfizetés (2.400 Ft)
Kijelölések törlése
Fenntarthatóság

Zöld jelzés a közlekedésnek

Oswald Gábor, 2012.04.19.
Címkék: Zöld városok
Fejlõdõ világunkban egyre inkább elharapódzik a környezetszennyezés, aminek határozottan gátat kell szabni. Folyamatosan jelennek meg az e célt szolgáló új találmányok. Ezek közül természetesen az emberek szempontjából azok a legfontosabbak, amelyeknek a mindennapokban van jelentõségük. Ilyenek például a gépjármûvekkel, a közlekedéssel kapcsolatos, környezetvédelmi oldalról is elõnyös innovatív technológiák. A sokat ígérõbbek közül mutatunk most be néhányat.
Az égés soha nem tökéletes
A környezetvédelem egyik legfontosabb feladata kellene, hogy legyen a szennyezések – köztük is az üvegházhatású gázok – kibocsátásának csökkentése. A kibocsátás egyik fő okozója a közlekedés, pontosabban az autók által levegőbe juttatott szennyezőanyagok. A jelenleg legelterjedtebb, benzinnel és dízelolajjal működő gépjárművek kibocsátása azonban jelentős.

Erre a problémára válaszul már készen állnak az új megoldások. Ezeket az alternatív technológiákat két csoportba oszthatjuk. Az egyik, amikor a jármű kialakításában hoz a gyártó valami újítást, a másik típus pedig az, amikor új üzemanyagokat vesznek használatba. Mind a mai napig azonban sajnos a benzin-, illetve a dízelmotoros járművek uralkodnak az utakon. A benzinmotoros, vagyis hagyományos technológiájú kocsiknál a működést négy ütem ismétlődése biztosítja. Az első ütemben (szívás) a dugattyú lefelé halad, aminek hatására tüzelőanyag-levegő keverék kerül a hengerbe, a nyitott szívószelepeken keresztül.

A második ütem során (sűrítés) a szelepek zárva vannak, és a dugattyú felfelé haladó mozgásának következtében megnő a benzin-levegő keverék nyomása. Amikor a dugattyú a felső állapotának közelébe ér, a gyújtógyertya szikrát ad és begyújtja a keveréket. Az égés hatására a hőmérséklet és a nyomás megnő az égéstérben, és az így keletkező gázerő lefelé tolja a dugattyút. A negyedik ütemben a dugattyú ismét felfelé halad, a nyitott kipufogószelepeken keresztül kitolja az égéstermékeket – a kipufogógázt – a hengerből.
Részlet.
A cikk teljes terjedelemben elolvasható :
-ban, vagy online előfizetéssel.
BejelentkezésElőfizetés
Legolvasottabb cikkeink
Magvas gondolatok:  liszt, ami nem búza

Magvas gondolatok: liszt, ami nem búza

Néhány héttel ezelõtt vettem teljes kiõrlésû tönkölylisztet. Végignézve a különbözõ...
Tovább a teljes cikkre
Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

2012. április 21-én, a Construma társrendezvényeként került sor a Ma&Holnap magazin...
Tovább a teljes cikkre
Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Újabb – összesen nettó 1,267 milliárd forint keretösszegû – nyilvános...
Tovább a teljes cikkre
Tengeri szélerőművek

Tengeri szélerőművek

Köztudott, hogy Magyarország nem tartozik a szélenergia nagyhatalmak közé. Habár már nálunk...
Tovább a teljes cikkre
Helyünk a világban

Helyünk a világban

2012 nyár eleje sûrû programot kínált a zöld témák iránt érdeklõdõknek. Három...
Tovább a teljes cikkre
Új utakon a hulladékgazdálkodás

Új utakon a hulladékgazdálkodás

Sok új, a hétköznapokban is jól hasznosítható információval térhetett haza az a...
Tovább a teljes cikkre
Előfizetés