Nyomtatott lap megrendelése
1 darab újság (790 Ft)
1 éves előfizetés - 6 lapszám (4.140 Ft)
Kijelölések törlése
Online lap megrendelése
1 hónap (550 Ft)
1/2 éves előfizetés (1.500 Ft)
1 éves előfizetés (2.400 Ft)
Kijelölések törlése
Fenntarthatóság

Repülőterek: városok a városokban

Munkácsi Zsuzsa, 2012.04.19.
Címkék: Zöld városok
A világ mintegy 1400 jelentõs repülõterén évente több mint ötmilliárd utas fordul meg, és ez a szám évrõl évre növekszik. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül ezeket a létesítményeket, melyek mára nagyvárosaink elválaszthatatlan részét képezik.
Fotó: Kis Ferenc
Légikikötők kívül-belül
Kezdetben a repülőterek kiterjedt füves területeket jelentettek, esetleg néhány szerelőhangárral és repülőgépbeálló-hellyel. Az első világháború után, a kereskedelmi repülés megszületésével a meglévő katonai repülőtereket átalakították, az utasok kiszolgálására alkalmassá tették.

A múlt század 20-as éveinek végén, a nagyobb és nehezebb repülőgépek megjelenésekor elkezdődött az addigi füves területek jelentős átalakítása. Szilárd (beton és/vagy aszfalt) burkolatot kaptak a fel- és leszállópályák, guruló utak és a forgalmi előterek.

A folyamatos forgalomnövekedés miatt a legfontosabb építészeti szempont az utascsarnokok esetében a bővíthetőség lett. A második világháborút követően a fejlődés felgyorsult, egymás után jelentek meg a különleges terminálépületek és a repülőterek szimbólumait jelentő irányítótornyok. A 60-as, 70-es évekre alakult ki az a felépítés, amely a mai repülőtereket is jellemzi.

Nézzük, hogyan is épül fel egy közforgalmú repülőtér! Kívül általában hatalmas parkolók, taxiállomások, továbbá vasúti és buszpályaudvarok szegélyezik a légikikötőket. A terminálépületekben találjuk az indulási, érkezési és várócsarnokokat, az éttermeket, kávézókat és a különféle vámmentes üzleteket.
Részlet.
A cikk teljes terjedelemben elolvasható :
Ma & Holnap folyóirat XII. évfolyam 2. szám-ban, vagy online előfizetéssel.
BejelentkezésElőfizetés
Legolvasottabb cikkeink
Magvas gondolatok:  liszt, ami nem búza

Magvas gondolatok: liszt, ami nem búza

Néhány héttel ezelõtt vettem teljes kiõrlésû tönkölylisztet. Végignézve a különbözõ...
Tovább a teljes cikkre
Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

2012. április 21-én, a Construma társrendezvényeként került sor a Ma&Holnap magazin...
Tovább a teljes cikkre
Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Újabb – összesen nettó 1,267 milliárd forint keretösszegû – nyilvános...
Tovább a teljes cikkre
Tengeri szélerőművek

Tengeri szélerőművek

Köztudott, hogy Magyarország nem tartozik a szélenergia nagyhatalmak közé. Habár már nálunk...
Tovább a teljes cikkre
Helyünk a világban

Helyünk a világban

2012 nyár eleje sûrû programot kínált a zöld témák iránt érdeklõdõknek. Három...
Tovább a teljes cikkre
Új utakon a hulladékgazdálkodás

Új utakon a hulladékgazdálkodás

Sok új, a hétköznapokban is jól hasznosítható információval térhetett haza az a...
Tovább a teljes cikkre
Előfizetés