Nyomtatott lap megrendelése
1 darab újság (790 Ft)
1 éves előfizetés - 6 lapszám (4.140 Ft)
Kijelölések törlése
Online lap megrendelése
1 hónap (550 Ft)
1/2 éves előfizetés (1.500 Ft)
1 éves előfizetés (2.400 Ft)
Kijelölések törlése
Európa magazin

Tisztuló égbolt – javuló esélyek

Olajos Péter, 2008.10.15.
Címkék: Kitekintő
A magamfajta ember kénytelen sokat repülni, mégis valahányszor gépre szállok, vagy látok egy gépet kondenzcsíkot húzva az égen, mindig eszembe jut, hogy egy átlagos utasszállító repülõgép 60 liter üzemanyagot (kerozint) fogyaszt el percenként, azaz ennek megfelelõ mennyiségû szén-dioxidot és egyéb égésterméket ereszt a légtérbe. Egy alig kétórás út alatt – mint amit én megteszek hetente Brüsszel és Budapest között – ez 7200 liter! Lehet-e ezt csökkenteni és hogyan? Ezekre keres választ az Európai Unió legújabb jogszabálya.
Annak érdekében, hogy a globális felmelegedés két Celsius-fok alatt maradjon – amely felett a szakemberek már visszafordíthatatlan folyamatokról beszélnek –, 15 éven belül meg kell állítanunk az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának növekedését.

Az Európai Unió tagállamai ennek fényében 2007-ben megállapodtak, hogy 2020-ra 20 százalékkal csökkentik a közösség károsanyag-kibocsátását, illetve 30 százalékkal mérséklik abban az esetben, ha valamilyen globális megállapodás születik.

Ennek megvalósulása érdekében az Európai Bizottság 2008 januárjában egy sor javaslatot terjesztett elô amely "éghajlat-változási jogszabálycsomagként" vált ismertté. Ennek a csomagnak egy újabb eleme a most az elfogadás végsô fázisában lévô, a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását szabályozó uniós direktíva.

Az ETS rendszer kiterjesztése

Az Európai Unió összes UHG kibocsátásából a közlekedés részesedése 2005-ben 21 százalék volt, amely ötszázalékos növekedést jelent 1990-hez viszonyítva. A közlekedési szektor kibocsátásának belsô szerkezetét elemezve megállapíthatjuk, hogy a légi közlekedésbôl származó szén-dioxid-kibocsátás ugyanezen idôszak alatt nem kevesebb, mint 87 százalékkal nôtt, sôt az elôrejelzések szerint, ha minden maradna a régiben, akkor 2020-ra egy ismételt megduplázódással számolhatnánk.

Így, bár a légi közlekedés a teljes üvegházhatású gázok kibocsátásnak csupán öt százalékáért felelôs, ez az arány dinamikusan növekszik, amely nem fenntartható és teljesen ellentétes az Unió törekvéseivel. Az EU klímaváltozás elleni küzdelmének egyik központi eleme a közösség kibocsátáskereskedelmi rendszere (angolul: Emission Trading Scheme, továbbiakban ETS).

Ez az elsô nemzetközi fix összkvótás kereskedelmi rendszer, amelyben a szereplôknek lehetôségük van a kibocsátási egységek (egy tonna szén-dioxid-kibocsátás joga) igény szerinti adásvételére. A légi közlekedésbôl származó szén-dioxid-kibocsátás kordában tartása, illetve csökkentése érdekében az Európai Unió döntéshozói egyetértésre jutottak az ETS rendszer légi közlekedésre történô kiterjesztésében.
Részlet.
A cikk teljes terjedelemben elolvasható :
Ma & Holnap folyóirat VIII. évfolyam 5. szám-ban, vagy online előfizetéssel.
BejelentkezésElőfizetés
Legolvasottabb cikkeink
Magvas gondolatok:  liszt, ami nem búza

Magvas gondolatok: liszt, ami nem búza

Néhány héttel ezelõtt vettem teljes kiõrlésû tönkölylisztet. Végignézve a különbözõ...
Tovább a teljes cikkre
Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

2012. április 21-én, a Construma társrendezvényeként került sor a Ma&Holnap magazin...
Tovább a teljes cikkre
Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Újabb – összesen nettó 1,267 milliárd forint keretösszegû – nyilvános...
Tovább a teljes cikkre
Tengeri szélerőművek

Tengeri szélerőművek

Köztudott, hogy Magyarország nem tartozik a szélenergia nagyhatalmak közé. Habár már nálunk...
Tovább a teljes cikkre
Helyünk a világban

Helyünk a világban

2012 nyár eleje sûrû programot kínált a zöld témák iránt érdeklõdõknek. Három...
Tovább a teljes cikkre
Új utakon a hulladékgazdálkodás

Új utakon a hulladékgazdálkodás

Sok új, a hétköznapokban is jól hasznosítható információval térhetett haza az a...
Tovább a teljes cikkre
Előfizetés