Nyomtatott lap megrendelése
1 darab újság (790 Ft)
1 éves előfizetés - 6 lapszám (4.140 Ft)
Kijelölések törlése
Online lap megrendelése
1 hónap (550 Ft)
1/2 éves előfizetés (1.500 Ft)
1 éves előfizetés (2.400 Ft)
Kijelölések törlése
Elkerülõ utakon

Kutatás-fejlesztés és környezetvédelem a Vegyépszernél

Címkék: Cégtársadalom
A Vegyépszer Rt. számtalan hazai fejlesztésben vett és vesz részt, legyen szó útépítésrõl, hídépítésrõl, környezetvédelemrõl, vagy szerelésrõl. A társaságról jelenleg az M7-es autópálya Ordacsehi-Balatonkeresztúr közötti szakaszának építése, illetve az új Dunaújvárosi-híd kivitelezése kapcsán hallani. Arról sokkal kevesebb szó esik, hogy a Vegyépszer Rt. az építésekkel kapcsolatos környezetvédelmi szabályozáson túl is kiemelt figyelmet szentel a környezet védelmének. Munkatársunk Farkas Lászlóval, a társaság vezérigazgató-helyettesével beszélgetett.
Farkas László
A Vegyépszer egyre nagyobb hangsúlyt fektet a környezetvédelemre - hogyan jelenik meg mindez az útépítés területén, akár az előbb említett autópálya-szakasz kivitelezésénél?

A környezetvédelemmel kapcsolatban általánosságban azt mondhatom, hogy minden munkánknál kiemelt figyelmet szentelünk a környezet- és a természetvédelem gyakorlati megvalósításának. Nagy gondot fordítunk például a bontott anyagok tárolására, és újrahasznosítására. Ez alatt azt értem, hogy a bontott aszfaltot és az egyéb építési törmeléket az aszfaltkeverő telepeinken tároljuk, télen megtörjük, majd újrafelhasználásra alkalmassá tesszük, elsősorban alacsonyabb rendű utak alapjaként.

Az útépítés szigorú szabályi között is kitűnnek a környezet- és természet védelmét célzó szabályozások, melyek betartása nélkül ma már tulajdonképpen nem is beszélhetünk kivitelezésről. De hogy a természetvédelem kapcsán is említsek konkrét példákat, átjárókat építettünk a szaporodási idejükkor tömegesen vándorló békák számára, továbbá, mivel az autópálya-szakasz Magyarország egyik legnagyobb vadasparkján halad keresztül, a szarvas és vaddisznó csordák zavartalan vándorlását segítendő, speciális, az autópálya alatt és fölött áthaladó, fűvel borított vadátjárókat építettünk az állatok számára. Az átjárók, természetvédelmi funkciójuk mellett komoly balesetmegelőző szerepet is betöltenek, mivel ezek nélkül az állatok nem tudnának máshol, csak az útpályán átkelni, tömeges katasztrófákat okozva ezzel.

Szintén a természetvédelemnél maradva, az építés során minden esetben igyekszünk figyelembe venni, hogy azok a növénytársulások is épségben megmaradjanak, amelyeket csak közvetve érint az autópálya nyomvonala. Például a most épülő M7-esnél, a Nagyberek lápos, mocsaras, tőzeges területén áthaladó autópálya mentén több olyan terület is van, ahol valamilyen speciális, ritka növényfaj él. Ezeket a növényeket elkerítettük az építési forgalomtól, és az építkezés teljes ideje alatt különleges figyelmet szentelünk megóvásuknak.

A Vegyépszer vállalatcsoport mindennapjaiba mennyire ivódott be a környezet védelme?

Cégünk éppen ez idő tájt csatlakozik a környezetvédelmi irányítási, minőségirányítási rendszerhez, melynek kialakítása folyamatban van. Szintén környezetvédelmi szemléletünk erősödését jelzi, hogy a vállalat központjában szelektív hulladékgyűjtést vezettünk be, sok egyéb, a tisztaságot és az energiatakarékosságot célzó intézkedés mellett.

A társaság nemrég környezetvédelmi igazgatóságot hozott létre. Ez azt jelenti, hogy a Vegyépszer fokozza részvételét a környezetvédelmi iparágban?

Igen. Cégünk azért hozta létre a környezetvédelmi igazgatóságot, mert több környezetvédelmi projektet szeretnénk kivitelezni a jövőben. Két nagy projektet máris lebonyolítottunk: a hajdúböszörményi, és a Tisza-tó térségi hulladékgyűjtő és feldolgozó telepek megépítését. Emellett az igazgatóság hatáskörébe tartoznak a szennyvíztisztítókkal kapcsolatos kivitelezési munkálatok is, mint a közelmúltban befejezett Balatonfüred-Polgár víztisztító bővítése, vagy egyes területek, mint a Metallochemia gyártelepének kármentesítése.

Továbbá, társaságunk az országban egyedüliként rendelkezik nukleáris hulladék elhelyezésére szolgáló referenciával, ami ezen a területen is növeli részvételünket. Mindez azt mutatja, hogy komoly lehetőségeket látunk a környezetvédelmi iparágban, és ezért nagyfokú erőforrásokat csoportosítunk át erre a területre.

A Vegyépszer szaporodó környezetvédelmi projektjei is azt támasztják alá, hogy egyre fontosabb helyet foglal el a környezetvédelem a magyar gazdaságban. Lehetségesnek tartja, hogy a környezetvédelem legyen a társaság húzó ágazata is?

Húzóágazatként nem gondolunk a környezetvédelmi projektekre, de a terület erősödő súlyát jelzi, hogy terveink szerint az elkövetkező 3-4 évben a környezetvédelmi üzletágnak, a Vegyépszer termelési értékében el kellene érnie a produktum 20 százalékát. Ezt reális célnak gondolom, amellett, hogy a társaság húzóágazata a jövőben is az út- és a hídépítés marad.


Az új Dunaújvárosi-híd építési munkálataiban is részt vesznek. Pontosan mi a Vegyépszer feladata?

A Dunaújvárosi-híd építését egy konzorcium nyerte el, melynek tagjai: a Vegyépszer Rt, mint a konzorcium vezetője, és a Hídépítő Rt. A Ganz Híd és Acélszerkezeti Rt. jelentős kivitelezőként csatlakozott a konzorciumhoz. A Vegyépszer és a Hídépítő létrehozott egy konzorciumi irodát, melynek feladata a munka irányítása és koordinálása. A kivitelezés során a Vegyépszer építi azt a 13 hídpillért, amelyek a jobb oldali ártéri hidat tartják - ezek a pillérek elég jó készültségi fokon állnak -, és a két csatlakozó Dunántúli útszakaszt.

A konkrét építési munkákon túl, cégünk feladata még a terveztetés, a terveztetéssel kapcsolatos adminisztrációs feladatok, és a konzorciumi iroda működtetése.
A Hídépítő végzi a két mederhíd, és a három darab bal parti ártéri híd pilléreinek alapozását és építését. A Ganz munkája is jelentős, hiszen a projekt értékének mintegy egyharmadát kitevő munka során 24 és fél ezer tonna acélszerkezet gyártásáról és felszereléséről kell gondoskodniuk.

Sikerül tartani a szorosnak tűnő, jövő év november 30-i átadási határidőt?

A munkák időarányosan megfelelően haladnak, bár el kell hogy ismerjem, meglehetősen szűk a határidő. Ennél a projektnél nem is az időjárás a legnagyobb ellenfelünk, hanem a Duna alacsony vízállása. Ugyanis ha nagyon alacsony a vízszint, akkor az úszódaruink nem érik fel a pilléreket, tehát nem tudjuk fölhelyezni rájuk az acélszerkezetet. A folyó vízállására előrejelzések alapján készülünk, és igyekszünk e kritikus időszakok előtt befejezni az úszódarukról végezhető munkát, hogy a határidőt tartani tudjuk.

Mit várnak a nemrégiben átadott látogatóközponttól?

Társaságunk szeretné, ha az érdeklődők számára is elegendő és megfelelő információ állna rendelkezésre a Dunaújvárosi-híd építéséről, ezért olyan látogatóközpontot hoztunk létre, ahonnan az egész építkezés belátható. A központban színes prospektusokban mutatjuk be a projektet, továbbá az interneten is követhetővé tettük a kivitelezési munkálatokat. Emellett az építkezést öt webkamera filmezi, amit szintén meg lehet nézni az interneten, a www.dunaujhid.hu és a www.vegyepszer.hu honlapokon.

A társaság részt vesz a Vásárhelyi-terv megvalósításában is.

Szintén konzorciumi formában, a Vegyépszer vezetésével fog megépülni a Cigánd-tiszakarádi árapasztó tározó. A munkálatokat a terület 70 százalékán megkezdtük, és minden valószínűség szerint a tározót jövő év végére átadjuk. Nagy örömmel tölt el, hogy a munkánk kapcsán biztonságosabban lehet majd kezelni a tiszai árhullámokat.

Nemrégiben Erdélyben építettek újjá két hidat. Milyen Magyarországon kívüli projektekben érdekelt még a Vegyépszer Rt.?

Elsősorban Szlovákia és Románia felé próbálunk nyitni. Romániában, Nagyváradon van egy bejegyzett leányvállalatunk, mely Nagyváradon végez csatornaépítési munkát, illetve folyamatosan pályázik Európai Uniós forrásokból megvalósuló rekonstrukciós munkákra.

A részvénytársaság a lakópark-építésbe is belekóstolt a Paskál Park projekt kapcsán. Egyszeri projektről van szó, vagy tervezik a folytatást?

Tervezzük a társasházépítés folytatását, de semmiképpen sem olyan ütemben, mint a Paskál Parknál, miután a lakásépítési piacon komoly kereslethiány jelentkezett. Jelenleg Budapesten mintegy 10 ezer fölött van az eladatlan lakások száma. Számunkra ez azt erősíti, hogy inkább kereskedelmi létesítmények, irodaházak irányában igyekezzünk piacot találni a meglévő kivitelező kapacitásunk számára.

Mit jelent az önök számára a fejlesztés?

A fejlesztés elsősorban azt jelenti a számunkra, hogy folyamatos, jelentős invesztíció mellett, kutatás-fejlesztési projektekben veszünk részt, hogy minél jobb minőségű alapanyagokkal és technológiákkal tudjunk dolgozni. Például jelenleg is egy olyan aszfaltfajta kikísérletezésével foglalkozunk, amelyik nyomvályúsodás nélkül bírja a hazai 60-80 Celsius-fokos úthőmérséklet ingadozást. De a hídépítést is forradalmasítani szeretnénk, ugyanis olyan leegyszerűsített szerkezetű hidak építését tervezzük, amelyeknél maga a vasbeton lemez lesz a pályaszerkezet.

Központi telephelyünkön tavaly hoztuk létre az ország egyik legkorszerűbb laboratóriumát, ahol szintén jelentős kutatás-fejlesztések folynak.

A fejlesztések tehát szorosan összefonódnak a Vegyépszer nevével, mindennapjaival, és nemcsak saját fejlesztéseit illetően, hanem megvalósult projektjeinket tekintve is. Hiszen az általunk épített utak, hidak, épületek, lakóházak és környezetvédelmi létesítmények mind-mind Magyarország fejlődését, fejlettségét és versenyképességét hivatottak segíteni.
Legolvasottabb cikkeink
Magvas gondolatok:  liszt, ami nem búza

Magvas gondolatok: liszt, ami nem búza

Néhány héttel ezelõtt vettem teljes kiõrlésû tönkölylisztet. Végignézve a különbözõ...
Tovább a teljes cikkre
Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

Városfejlesztés ma és holnap, avagy hogyan legyen Budapestből a jövő zöld városa

2012. április 21-én, a Construma társrendezvényeként került sor a Ma&Holnap magazin...
Tovább a teljes cikkre
Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Közbeszerzési kiírások az e+e hulladékok gyűjtésére, kezelésére

Újabb – összesen nettó 1,267 milliárd forint keretösszegû – nyilvános...
Tovább a teljes cikkre
Tengeri szélerőművek

Tengeri szélerőművek

Köztudott, hogy Magyarország nem tartozik a szélenergia nagyhatalmak közé. Habár már nálunk...
Tovább a teljes cikkre
Helyünk a világban

Helyünk a világban

2012 nyár eleje sûrû programot kínált a zöld témák iránt érdeklõdõknek. Három...
Tovább a teljes cikkre
Új utakon a hulladékgazdálkodás

Új utakon a hulladékgazdálkodás

Sok új, a hétköznapokban is jól hasznosítható információval térhetett haza az a...
Tovább a teljes cikkre
Előfizetés